Освіта, дороги, ціни на газ і не тільки – про що говорили на Раді територіальних громад

17 вересня 2021 р. в стінах ОДА відбулось перше засідання Ради територіальних громад Чернігівської області. Планується, що нова організаційна структура стане новим майданчиком для комунікації органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, на якому напрацьовуватимуться рішення для спільних проблем з наступним впровадженням на рівні громад. Склад учасників ради буде персональним: до нього увійдуть всі очільники територіальних громад Чернігівської області.

Фото: пресслужба Чернігівської ОДА

Під модерацією Вячеслава Чауса, та Олени Дмитренко, окрім організаційних питань по створенню Ради територіальних громад Чернігівської області було розглянуто інші важливі для громад питання. Зокрема, щодо фінансування закладів освіти у 2021/2022 навчальному році, особливості складання бюджетів громад на наступний рік, створення у громадах служб соціального таксі, інвентаризацію водних об’єктів, а також щодо надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення планів комплексного просторового розвитку територій територіальних громад.

Фото: пресслужба Чернігівської ОДА

Питання фінансування закладів освіти стало одним з найбільш обговорюваних. За інформацією Управління освіти і науки ОДА, дефіцит видатків освітньої субвенції на оплату праці педпрацівників закладів загальної середньої освіти області, станом на 1 вересня, зменшився і склав понад 39 мільйонів гривень. Такого ефекту вдалось досягти частково за рахунок оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти. Цього року в літній період було закрито 34 школи, ліквідовано 5 філій опорних закладів, реорганізовано з пониженням ступеню понад 42 освітні заклади. Але, за словами Миколи Конопацького, начальника Управління освіти і науки Чернігівської ОДА, окрім економічного ефекту, покращується якість освіти, і це є головнішим за фінансові чинники. Щодо резервів на покриття дефіциту, на думку Миколи Конопацького, вони у громад ще є. Зокрема наголосив на важливості створення інклюзивних класів при наявності такої потреби. Субвенція на 1 дитину в інклюзивному класі вдвічі більша, відповідно громади матимуть додаткові резерви.

Фото: пресслужба Чернігівської ОДА

В той же час, голова Корюківської територіальної громади, Ратан Ахмедов звернув увагу, що видатки на освіту в громадах  не варто розглядати лише зі сторони витрат на заробітну плату педагогічних працівників. Слід не забувати і про загальні видатки на утримання шкіл, та щорічне зменшення додаткової дотації за відсутності жодних інших компенсаторів.  Ратан Ахмедов зазначив, що собівартість підвезення 1 учня на місяць становить близько 1000 грн. Сюди входить: заробітна плата, паливо, запчастини, амортизація автобусу. Ця цифра щороку збільшується, тому було б доцільно отримати якусь підтримку з державного бюджету. На що голова Чернігівської ОДА запевнив, що дане питання вже опрацьовується з Міністерством освіти і науки України.

Щодо освітніх проблем виступив і Сергій Гарус, голова Ріпкинської громади:

  • У нас велика протяжність громади, і питання стану доріг дуже проблемне. Наприклад, по маршруту Ріпки-Задеріївка автобус ходить 4 рази на день. У минулому році ми придбали новий автобус, але вже за рік він вийшов з ладу. Ремонт обійшовся 28 тисяч, якщо він поїздить по таких дорогах ще два роки, від нього нічого не залишиться.

Крім доріг очільник Ріпкинської громади поскаржився і на цінові пропозиції на газ для бюджетних установ по 22-26 грн/м3 та експлуатаційне утримання доріг в зимовий період.

В свою чергу голова ОДА відреагував, що вже звернув увагу Управління капітального будівництва Чернігівської ОДА щодо збільшення обсягу робіт на експлуатаційне утримання доріг в осінньо-зимовий період. Щодо газу  –  є вірогідність, що для бюджетних установ газ буде по пільговій ціні. Така позиція розглядається, але конкретики не прозвучало.

Фото: пресслужба Чернігівської ОДА

 З приводу експлуатаційного утримання доріг в осінньо-зимовий період, головою Сосницької громади, Андрієм Портним, було озвучення прохання передати відповідні кошти на місця, щоб громади могли самостійно наймати підрядні організації і звітувати про роботу перед населенням. Керівництвом ОДА та облради позиція була прийнято позитивно. Дане питання пообіцяли розглянути на найближчому засіданні Ради територіальних громад Чернігівської області.

Розглядалося і питання сплати ПДФО у громади. Зокрема у багатьох громадах здійснюють діяльність підприємства, які зареєстровані не за місцем здійснення діяльності. Відповідно громади недоотримують ПДФО до своїх бюджетів.

  • Моя позиція: ми платимо там, де працюємо – зазначив Вячеслав Чаус, треба взяти великих платників податків і на рівні ОДА відпрацювати це питання.

Щодо субвенції на розробку планів комплексного просторового розвитку територій громад – озвучена інформація була не дуже оптимістична. Для Чернігівщини цьогоріч передбачено всього 3,6 млн грн. Розробка комплексних планів дороговартісна процедура. Як зазначив Сергій Куреня, заступник начальника містобудування та архітектури ОДА, орієнтовна вартість розробки комплексного документу для громади становить 4-8 млн грн. Та навіть на 3,6 млн. грн субвенції поки що немає охочих. Жодна з громад не подала заявку. Справа у тому, що для отримання субвенції має бути виконаний ряд серйозних умов:

– прийняття громадами рішення щодо розроблення комплексного плану;

  • затвердження завдання на розроблення комплексного плану;
  • наявність актуалізованої картографічної основи в цифровій формі у державній геодезичній системі координат УСК-2000;
  • співфінансування;
  • експертиза містобудівної документації
Фото: пресслужба Чернігівської ОДА

Найсуттєвіше з цього переліку – громади повинні мати картографічну основу – топозйомку у масшабі 10 000. Даний масштаб раніше практично не застосовувався, а середня вартість такої зйомки обійдеться громаді від 700 тисяч до 1,5 млн.

Нагадаємо, Комплексний план просторового розвитку території територіальної громади – це одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та документація із землеустрою. Цей документ буде визначати і планувальну організацію і функціональне призначення території громади. Сергій Куреня наголосив, що всі громади мають розробити таку містобудівну документацію до кінця 2025 року.

Якщо податися на субвенцію на розробку планів комплексного просторового розвитку територій громадам складно, то на іншу державну підтримку можуть подаватися практично всі. Мова йшла про створення служби соціального таксі в громадах. Найголовніший критерій: на території громади мешкає не менше 25 осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та не мають в особистому користуванні та в користуванні їх законних представників автомобілів. Відповідно до Закону України „Про Державний бюджет України на 2021 рік” Мінсоцполітики на 2021 рік передбачено  видатки у розмірі 30 000 тис. грн на закупівлю спеціально обладнаних автомобілів. Документи подаються до Мінсоцполітики. В Чернігівській області дана послуга вже запроваджена у 4 громадах: Чернігвській, Носівській, Остерській, Височанській.

Авторка: Ольга Кунтиш.

Ще по темі: «АКЦЕНТИ» Андрій Прокопенко про держбюджет 2022, рейтинг Чернігова та ціну на газ для громад.

ЗАЛИШИТИ ВІДПОВІДЬ

Залиште свій коментар!
Введіть своє ім'я